Sprzęt

Motocykl

Ratownicy R2 korzystają z motocykli BMW R1150RT Ambulance i BMW R1200RT Ambulance. Są one fabrycznie przystosowane do działań ratowniczych. Standardowe turystyczne R1150RT otrzymało od BMW wzmocniony silnik, zmienione przełożenia skrzyni biegów, dodatkowy akumulator oraz zestaw akustyczno-optyczny sygnalizujący uprzywilejowanie w ruchu. Z przodu motocykli są dwa niebieskie stroboskopy i sygnały dźwiękowe , z tyłu jedna lampa stroboskopowa. Umieszczona jest na drążku teleskopowym, umożliwiającym wysunięcie jej w górę i widoczne z daleka oznakowanie miejsca postoju motocykla ratunkowego. Zamiast siedzenia pasażera zamontowano centralny schowek - motocykl stał się w ten sposób jednomiejscowy. Kierownica ma podgrzewane manetki, dzięki czemu ratownik badając pacjenta nie ma zimnych rąk, nawet w chłodny dzień. Aby uniknąć trudności z dojazdem w gąszczu krakowskich ulic motocykl wyposażono w odbiornik nawigacji GPS. Ratownik ma łączność radiową z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Opisany poniżej sprzęt medyczny znajduje się w odpinanych kufrach, chronionych gmolami.

Dane techniczne BMW R1150RT AMBULANCE

Informacje ogólne
Model BMW R1150RT AMBULANCE
Rocznik 2004
Klasa Turystyczny / karetka
Silnik i przeniesienie napędu
Pojemność 1130cc
Układ Dwucylindrowy czterosuwowy bokser
Moc 120KM
Moment obrotowy 100Nm
Zasilanie Wtrysk paliwa
Zawory 4/cylinder
Rozrząd OHC
Chłodzenie Olejowo-powietrzne
Ilość biegów 6
Napęd Kola Wał Cardana
Masy i wymiary
Masa pustego motocykla 255kg
Masa z płynami 279kg (puste kufry)
Wysokość siedzenia Regulowana w zakresie od 805 do 845mm.
Rozstaw osi 1485mm
Pojemność baku paliwa 25.2 l
Długość / szerokość / wysokość 2230/898/1380mm
Podwozie
Rama Trzyczęściowa, kompozytowa, wykorzystująca blok silnika jako element nośny.
Zawieszenie przednie Układ Telelever o skoku 120mm.
Zawieszenie tylne Wahacz jednoramienny z układem Paralever i regulowanymi nastawami. Skok zawieszenia 135mm.
Opona przód, tył 120/70R17, 170/60R17
Hamulce Z przodu dwie tarcze o średnicy 320mm, z tylu dwie tarcze o średnicy 276mm. Hamulce zasilane z centralnego ukladu z systemem ABS.

Dane techniczne BMW R1200RT AMBULANCE

Silnik
Rodzaj Czterosuwowy, płaski dwucylindrowy (bokser) chłodzony powietrzem/olejem, z jednym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i centralnym wyrównoważonym wałem korbowym
Średnica cylindra/skok tłoka 101 mm/73 mm
Pojemność 1170 cm3
Moc znamionowa 81 kW (110 KM) przy 7,500 obr/min.
Maks. moment obrotowy 115 Nm przy 6,000 obr/min.
Stopień sprężania 12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym/Cyfrowy system sterujący BMS-K z układem odcinającym paliwo i zapłonem twin-spark
Kontrola emisji spalin Trójdrożny katalizator z zamkniętym obiegiem, zgodny ze standardem EU-3
 

Osiągi/Zużycie paliwa
Prędkość maksymalna Ponad 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 3.6 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 4.8 l/100 km
Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa premium, o liczbie oktanowej 98, automatyczny układ kontroli spalania stukowego pozwala na stosowanie benzyny o minimalnej LO 95
 

Zawieszenie/Hamulce
Rama Dwuczęściowa rama (sekcja przednia i tylna), silnik ze skrzynią biegów jest częścią konstrukcji nośnej
Mocowanie/zawieszenie przedniego koła BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej widelca 35 mm, centralny amortyzator
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej widelca 35 mm, centralny amortyzator
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Jednostronny wahacz odlewany z aluminium z przegubem BMW Motorrad Paralever; Amortyzator progresywny WAD, płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny (pokrętło), regulacja tłumienia odbicia
Skok zawieszenia przód/tył 120 mm/135 mm
Rozstaw kół 1485 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 116 mm
Kąt nachylenia główki ramy 63,8°
Koła Odlew aluminiowy
Rozmiar obręczy, przód 3.50 x 17"
Rozmiar obręczy, tył 5.50 x 17"
Opony, przód 120/70 ZR 17
Opony, tył 180/55 ZR 17
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 320 mm, stały zacisk czterotłoczkowy
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
ABS Integralny System ABS BMW Motorrad (częściowo zintegrowany)
 

Wymiary/masy
Długość 2230 mm
Szerokość (z lusterkami) 905 mm (z kuframi: 980 mm)
Wysokość (bez lusterek) 1430 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 820/840 mm (obniżona kanapa: 780/800 mm)
Szerokość kanapy, masa bez obciążenia 1880 / 1920 mm (obniżona kanapa: 1800/1840 mm)
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 259 kg
Masa sucha 2) 229 kg
Dopuszczalna masa całkowita 495 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 236 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 27.0 l
 

 

Wyposażenie medyczne

Schowek centralny mieści defibrylator AED. Dwa kufry boczne zawierają sprzęt medyczny. Z najważniejszych elementów wyposażenia, jakie ma do dyspozycji ratownik wymienić warto litrową butlę z tlenem, zestaw do tlenoterapii, worek samorozprężalny, ssak, kołnierz szyjny, zestaw do przyrządowego udrażniania dróg oddechowych, dostepu żylnego z płynami (wraz z doszpikowym), zestaw opatrunkowy, , glukometr, pulsoksymetr, ciśnieniomierz, respirator, zestaw do triage'u, czyli segregacji poszkodowanych w wypadku masowym oraz gaśnicę.

Transport krwi

Istnieje możliwość wyposażenia motocykla w chłodzone kufry, pozwalające na transportowanie krwi między szpitalami.

Motocyklista

Motocyklista grupy R2 ubrany jest w motocyklowe buty, spodnie i rękawice. Ma pomarańczową kurtkę, na której ma radio zapewniające łączność z dyspozytorem. Na kurtkę ubierana jest odblaskowa kamizelka z znakiem krzyża św. Andrzeja-znakiem ratownictwa medycznego. Esculapa i napisem "AMBULANCE" na plecach. Całość dopełnia odpowiednio oznakowany kask integralny, z podnoszoną osłoną szczęki.